Termékek Menü

Laktózmentes termékeink

Ön itt jár: Kezdőlap > Speciális étrend >

Laktózmentes

Az egyik leggyakoribb enzimhiány a „kétmolekulás” laktóz (tejcukor) molekulát kettéhasító enzim, a laktáz (tejcukorbontó enzim) hiánya. A „betegség” neve  laktóz intolerancia, vagy tejcukor-érzékenység. Görgess le és tudj meg többet!

A szervezetbe a táplálékkal több féle szénhidrát (cukorféleség) jut be, melyek nagy részét a szervezet minden nehézség nélkül lebontja és hasznosítja, de van néhány cukor, amit az emberi szervezet nem tud lebontani és hasznosítani, illetve néhány esetben a lebontó enzim hiánya miatt ez a képesség elveszik vagy hiányzik. Ezt az utóbbi esetet nevezhetjük cukor intoleranciának. A tünetei általában hasmenés, bélgörcsök és puffadás.

Az egyik leggyakoribb enzimhiány a „kétmolekulás” laktóz (tejcukor) molekulát kettéhasító enzim, a laktáz (tejcukorbontó enzim) hiánya. A „betegség” neve a laktóz intolerancia, vagy tejcukor-érzékenység.

A felnőttkori laktóz-intolerancia nagyon gyakori, világszerte a felnőtt lakosság 75%-át érinti, azaz a földkerekség lakóinak háromnegyede tejcukor-érzékeny.

Csecsemőkorban a szervezetünk még ketté tudja hasítani tejcukrot, a leghatékonyabban a szoptatás idején. 3-5 éves kórtól azonban a laktáz mennyisége és a szervezet tejcukorhasító képessége általában csökken és pubertáskor után már sok esetben nagymértékben lecsökkent. A kevés enzim miatt a felnőtt szervezet nem hasítja megfelelő mértékben a tejcukrot és kialakulhat a laktóz-intolerancia. Hazánkban a felnőttek 15-37%-a tejcukor-érzékeny.

Milyen tünetei vannak a laktóz-intoleranciának?

A tüneteket a bélrendszerben emésztetlenül maradó tejcukor okozza. A betegek panaszai a felfúvódás, teltségérzés, hányinger, hányás, heves bélgörcsök, bélmorgás, flatulencia és hasmenés. A széklet híg és savas, és csípő érzést okozhat.

Mit tehetünk, ha felnőttkori laktóz-intoleranciát állapított meg az orvos?

Korlátoznunk kell a tejcukor fogyasztás. Szerencsére egy bizonyos mennyiségű tejcukrot le tud bontani a szervezet még az érzékenység esetén is. A tej és a tejtermékek fogyasztására és a tünetek elkerülésére tudunk néhány jó tanácsot adni:

  • Meghatározott mennyiségű tejcukrot még laktóz-intoleranciaban is le tud bontani a szervezet. Lehetőség van a még tolerálható tej és tejtermék mennyiség megállapítására és annak a napi elosztására a tünetmentesség határáig.
  • Általában a joghurtok és az aludttejek jobban tolerálhatóak a sűrűségük, a lassabb gyomorürülés miatt, és mert az elkészítésüknél a laktóz egy része hidrolizált (hasított). Az élő flórás joghurtok tartalmaznak (probiotikus) baktériumokat, amik hidrolizálják (hasítják) a tejcukor egy részét.
  • A magas zsírtartalmú tejtermékek, mint a fagylalt, a kakaó, a sajt, a zsíros tej szemben a sovánnyal, sokall jobban tolerálhatóak. A zsírtartalom fékezi a gyomorürülést és így jobban tud hasznosulni a tejcukor, a kevesebb enzimnek több ideje van hasítani azt.
  • A kemény sajtok, mint a Cheddar, Edami, Parmezán és az Ementáli sajtok nagyon kevés tejcukrot tartalmaznak és jobban tolerálhatóak.

A tejtermék mentes étrendre való áttéréskor csökken a cukorbetegség kockázata, Kitisztul a bőröd, Fogyni kezdesz, Javul az emésztésed és a csontokra is jó hatással van!

Keresés