Tudatosan törekszünk arra, hogy lehetőség szerint termékeink a legjobb minőségűek legyenek és fenntarthatóak, de nem ragaszkodunk minden áron csak a biohoz. Fő szempontunk inkább az, hogy jó minőséget, adalékanyagoktól és mesterséges ízfokozóktól mentes termékeket juttassunk el Hozzád, elérhető áron.
Ezeknél a termékeknél a bio nem csak azt jelenti, hogy vegyszermentesen folyik a termelés és a feldolgozás. A termőhely adottságait figyelembe, hatalmas természeti értékekkel bíró, ám szegényebb országokban őshonosak.
A kávétermés legnagyobb része például Brazíliából származik, de jelentős kávétermelés folyik Afrikában is. Teát leginkább Kínában, Indiában, Sri Lankán és Japánban termesztenek, a kakaóbabot pedig a közép- és dél-amerikai országoktól kapjuk, úgy mint: Venezuela, Ecuádor, Peru vagy a Dominikai Köztársaság.
A környezettudatos termelés, az ökogazdálkodás ezekben az országokban jóval fontosabb, mint maga a „bio pecsét”. Itt tehát sokkal többről van szó, mint „csupán” vegyszermentes termelésről. Elsődleges cél a természetes körfolyamatok tiszteletben tartása, az élőhelyek eredeti állapotának megóvása.
Bio termelés esetén tehát:
- Tilos bármilyen szintetikus vegyszer használata.
- Tilos a genetikailag manipulált szervezetek alkalmazása.
- A műveléshez, illetve a betakarításhoz helyi forrásokat használnak.A területeket a közvetlen környezet maximális óvásának betartása mellett művelik. Például a kávé esetében fontos szempont a környező esőerdők védelme, a fészkelő madarak nyugalmának megőrzése. Éppen ezért kézi munkaerőt alkalmaznak, még a betakarítás idején is.
- Csak őshonos, vagy a helyi körülményekhez alkalmazkodott fajtákat kultiválnak,
- ezen belül is az ellenállóbb fajtákat telepítik, így eleve nincs is szükség vegyszeres permetezésre.
- A termelés mellett elsődleges cél még a természet megóvása, az ember és környezete közti összhang megőrzése, a talaj termelékenységének fenntartása.
Mi az a fairtrade?
Főként a kávétermelő országok sajátos helyzetben vannak “öko-szempontból”. Ezen országok többségében a szegénység, a technológia hiánya és az alacsony fokú szervezettség miatt eleve öko-gazdálkodásból származik a termés. A növényvédő-szereket és a tápanyag-utánpótló vegyszereket nem tudják megvenni, a magashegyi ültetvényekre nem tudják mivel elszállítani, a meredek területeken pedig eleve ki van zárva a gépi művelés vagy betakarítás. Az ily módon termesztett kávék legtöbbje természetesen nincs hitelesítve és logózva, hiszen a farmereknek nemcsak vegyszerre, hanem a hitelesítő szervek engedélyére sincs pénzük.
Itt jön képbe a FAIRTRADE kezdeményezés, azaz a méltányos kereskedelem.
Ezeknek a kicsi, elaprózódott ültetvényeknek farmerei, mivel nem rendelkeznek bio hitelesítéssel, eleve kedvezőtlenebb árkategóriában indulnak az értékesítési piacon. De mivel mennyiséget sem tudnak biztosítani, (minőséget viszont annál inkább), a nagykereskedők, kihasználva kiszolgáltatott helyzetüket, nagyon kedvezőtlen áron vásárolják fel terményüket.
Ez a fajta kiszolgáltatottság nem csak a kávétermelőket érintette, hanem a legtöbb farmert a harmadik világ országaiban. Ezért, figyelemfelhívás céljából, 1946-ban egy amerikai jótékonysági szervezet jutányos áron felvásárolta a puerto-ricói varrni tudó asszonyok kézimunkáit. Ez volt a Fairtrade mozgalom kezdete.
Azóta rengeteg terményre, és mintegy 20 országra terjedt ki a kezdeményezés.
Lényege, hogy :
- A nagykereskedőket kihagyva, közvetlenül a termelőtől vásárolja fel a gyártó a termést, jutányos, “fair” árat kínálva érte,
- ezáltal a farmer is fair körülményeket tud biztosítani napszámosai számára.
- A szervezet garantálja, hogy aki tagjává válik, mindig megkapja terményéért minimum az aktuális piaci árat.
- A feldolgozás helyben történik, ez csökkenti a gyártó költségeit, így még jobb árat tud a farmereknek fizetni.
- Esélyt ad a kis területen gazdálkodó farmernek is, hogy maradéktalanul, jó áron el tudja adni a termését, ezáltal családját is képes eltartani. A fairtade felvásárlók ugyanis körbejárják az országokat és felvásárolják a kis mennyiséget is. Ezért van olyan sok kávékeverék, ami egyáltalán nem jelent gyengébb minőséget.
Röviden összefoglalva: a fairtrade egy olyan irányított kereskedelem, amely hangsúlyt helyez arra, hogy egy harmadik világbeli termelő megkapja az őt megillető pénzt a terményéért.
Ezeket a termékeket ma már egyértelmű logó jelöli, ami 1988 óta használatos.